Fontos tartozék a felni csavar

felni csavar

A kerék felszerelése egy érzékeny és komplex eljárás, hiszen egy olyan tartozékról van szó, ami kihat a gépkocsi teljesítményére, működésére és az utasok biztonságára. Mivel a kerék szerves része a tárcsa, ami ugye a kocsi tengelyére kerül, lényeges, hogy milyen fajta felni csavar kerül a helyére.

Az, hogy miként kell történjen a folyamat az adott kocsi esetében, megtalálható annak a kézikönyvében. Felcsavarozásnál nagyon fontos a csavarok tisztaságának ellenőrzése. Por, vagy kavics nem akaszthatja meg a csavarozást, vagy rongálhatja meg a menetet. Ellenkező esetben a felni csavar megsérülhet és kárt tehet a tengely menetében, aminek a javítása kényes és sok pénzbe kerül.

Ha ezzel kész van a tulaj vagy szakember, akkor jöhet a felni csavar eggyenkénti becsavarozása. Miként történik ez? A legjobb eljárás, ha a csavarozást szabad kézzel kezdi az ember, erőltetés nélkül. Amikor a csavarok a helyükön vannak, nyomatékkulccsal vagy keresztkulccsal tanácsos meghúzni azokat, a megfelelő sorrend betartásával.

Ha valamilyen oknál fogva nem a sorrend szerint jár el a csavarozást végző személy, akkor a felni épséget kockáztatja ezzel, ugyanis az nem fog megfelelő módon illeszkedni a tengelyre. A meghúzáshoz felesleges ráállni a keresztkulcsra, vagy a pipakulcsra. Ez nem tesz jót a felni csavar egyikének sem, illetve a tengely is rongálódhat.

Az acélfelni és az a bizonyos ET szám

Az ET szám, ami a besajtolási mélységet vagy a középsík eltolást jelenti, a tárcsa középvonala és a kerékagyra való felfekvési síkja közti távolságot jelöli. A távolság milliméterben van mérve az összes acélfelni esetében. Az egyrészes keréktárcsán a besajtolási mélység fix, és nem lehet megváltoztatni. A többrészes felnin az eltolás állítható és személyre szabható, így azt több járműre fel lehet szerelni.

Mit kell az ET számról tudni? Nos, minél nagyobb ez, annál jobban rámegy az acélfelni a tengelyre. Ha a tárcsa mélysége túl nagy, a kerék hozzáérhet a féktárcsához vagy a lengéscsillapítóhoz. Nyilván, ha ez az érték a megszokottnál kisebb, akkor az acélfelni annál jobban kiáll az autóból. Ha túl kicsi a felni mélysége, hozzáérhet a karosszériához egyenes menetben vagy kanyarodáskor.